marți, 29 septembrie 2009

Start As











Pe blogul acesta apar mai des pantofi mult-prea-inalti si mult-prea-putin-accesibili, dar Startas au o poveste aparte si, foarte probabil, un viitor, asa ca merita sa le facem putin loc ;). In plus, arata extrem de atragator. Startas sunt de fapt o marca tenisi, creati si produsi in Croatia de mai bine de trei decenii.
"Inventati" in 1976, pentru jucatorii de tenis de masa, intr-o fabrica din localitatea Borovo (fosta proprietate Bata, specializata in "perioada de aur" in incaltaminte si produse de cauciuc), au atins maximul popularitatii la finele anilor '80, cand la Zagreb a fost organizata Universiada 1987. Din nefericire pentru Borovo, regiunea din care face partea localitatea, Vukovar, a fost foarte puternic afectata de razboiul iugoslav de la inceputul anilor '90, iar fabrica - aproape distrusa, lucratorii sai fiind puternic decimati ca urmare a luptelor.

Startas, ca marca, a avut insa o a doua sansa in persoana lui Mauro Massaroto, care dupa studii de design la Florenta si diverse activitati in domeniu, inclusiv ca director artistic la Custo Barcelona, s-a reintors in Croatia si s-a apucat sa reinvie brandul, folosind forta tehnica si de munca ramasa la Borovo. Pastrand linia consacrata, dar adaugand destule modele noi, mult mai colorate si atragatoare publicului tinta, a reinviat interesul pentru marca, folosind o combinatie de instrumente moderne de comunicare (site, pagina de facebook, myspace si chiar twitter), buzz mediatic (gasiti destule bloguri de limba engleza care pe care s-a scris despre Startas, la o simpla cautare pe google), variante care din care mai funky de tenisi, un pret accesibil, dar si o estetica fidela specifica anilor '70, parte deja din identitatea marcii, in toate printurile, materialele promotionale si in layout-ul site-ului.

Eu am aflat despre Startas in timpul calatoriei mele la Zagreb de cateva saptamani in urma, dar nu am avut destul timp sa localizez studioul/magazinul Sheriff&Cherry, detinut de Massaroto, de unde pot fi cumparati. Online nu sunt disponibili. Ma uit pe magazinul offline (doar in croata :( si imi sclipesc ochii la cam multe perechi. Dar morala povestii nu e doar in faptul ca am mai descoperit niste "obiecte ale dorintei", ci si in faptul ca se poate. Se poate (re)anima un brand in Europa de Est, se poate pune pe roate o productie (in continuare, in mare parte manuala), pastrand, din cate am inteles, atat calitatea cat si un nivel estetic atragator, organizand campanii de comunicare simpatice, primind, printre altele, si un premiu pentru design in 2008, facand, in tot acest timp, un lucru deloc de neglijat - vanzand!

PS: pentru o idee despre preturi, puteti intra pe magazinul offline croat, dati click pe modelul preferat si verificati Cijena in kuna. Un euro e cam 7,2-7,5 kuna. Sa-mi spuneti care v-au placut mai mult ;)

Imagini: lomodeedee, site-ul oficial + pagina de myspace s.a.

1 comments:

Eda spunea...

Numai buni pentru tenis!

Trimiteți un comentariu