luni, 16 august 2010

All is vanity sau cateva iluzii optice

Nu ma pot lauda cu descoperirea similitudinilor si aluziilor acestor imagini, dar acest fapt nu le face mai putin interesante, nu-i asa? :)
Prima imagine - o lucrare de Charles Allan Gilbert, denumita "All is Vanity". O femeie (foarte "Gibson Girl", de altfel - unul dintre idealurile feminine ale epocii) se priveste in oglinda. Cu ajutorul elementelor decorului si personajului, oglinda se transforma in imaginea stilizata a unui craniu.
Desenul s-a dovedit extrem de popular si a fost raspandit in nenumarate copii, ilustrate si referinte in creatiile altor graficieni sau fotografi. Printre ele, si reclama la parfumul Poison (Dior), din 2002, fotografiata de Vincent Peters. (Cea de-a doua imagine apartine fotografului Nels Isralson, e din 1992, este, de asemenea inspirata de "All is Vanity", reluand iluzia optica. Se pare ca fotografia a servit, la randul sau, drept inspiratie pentru reclama Dior.)

In cel mai dulce stil postmodernist, o imagine creata cu scopul de a denunta un "viciu", se transforma in promovarea comerciala a acelui viciu - o "otrava", un parfum scump si complex, poate ca unul dintre cele mai sugestive si efemere exemple ale sus-amintitului viciu. Ma fascineaza caile pe care le alege industria frumusetii si a modei (personificare a vanitatii :)) pentru a-si face mesajul auzit. Desigur, ar mai fi de gustat multe detalii (craniul si parfumul "Poison", atmosfera de budoir si femeie care se pregateste pentru venirea amantului etc.), dar va invit si pe voi sa contribuiti cu rastalmaciri ;)



Imaginile: via history of art.

1 comments:

Anna Pope spunea...

Foarte interesant cum poate evolua o fotografie (sau, mai bine zis, o idee) si cum inca ne inspirim in zilele de azi de la trecutul indepartat.
In acelasi timp imi place cum varianta moderna se axeaza (mult, mult) mai mult pe senzualitate. Oh how times change :)

Trimiteţi un comentariu