marți, 9 februarie 2010

Despre stiri si bloggeri

 

Demult mocneste in mine postarea aceasta. Din cauza discutiilor despre Tavi si despre coruperea bloggerilor de moda prin cadouri, articole platite si invitatii la evenimente. Dar anume Paula Negrea, prin interventia ei recenta m-a determinat sa-mi scriu oful. Mai ales ca m-am simtit vizata, voit sau nu, caci am publicat si eu comunicatul de presa trimis de Adina Necula privind Cluj Napoca Fashion Week.

 

Din punctul meu de vedere, discutia se rezuma, in fond, la opozitia dintre “profesionisti” si “amatori”.

 

Profesionistii ar fi cei care lucreaza in domeniu si cunosc industria si problemele sale din interior. Amatorii - cei care scriu sau incearca sa profeseze din pasiune, interes, curiozitate, hobby. Care ar fi problema cu blogurile de moda din .ro, punctata de catre Paula? Ca suntem, in mare parte, amatori - curiosi, cointeresati, pasionati, dar lipsiti de cunostinele si accesul necesar la informatie, dar si de capacitatea de a interpreta si verifica in mod critic datele primite/obtinute/auzite etc (alte surse de informare, serviciile de PR si marketing si alte alea). Extrapoland, publicam stiri neverificate, adancim “neprofesionalismul” si ne cuibarim in “amatorism”. Nu suntem “suficient de jurnalisti”.

 

Paula mi-e foarte draga – este extrem de pasionata de ceea ce face, nu uita sa mai puna punctele pe i, cand e cazul, si incearca sa schimbe unele lucruri care se cer demult schimbate. Scrie bine, chiar foarte bine si cunoaste industria si business-ul modei romanesti. Dar, din pozitia mea de blogger amator (dar pasionat si doritor sa invete), nu pot accepta critica ei, justificata partial, fara un comentariu. Precizez ca nu vreau sa jignesc pe nimeni, doresc o discutie critica, argumentata si infocata, nu un schimb de replici fara nici un rezultat. Si nici nu tanjesc dupa o cearta intre bloggerii de moda (decat una constructiva, poate J).

 

Paula se revolta din cauza ca “unii bloggeri” de moda au scris, nedocumentat, despre unele evenimente sau au preluat stiri din surse “dubioase”:

(1)     Cluj Napoca Fashion Week, stire careia i-a dat startul Adina Necula, prin comunicatul de presa preluat de catre multa lume (inclusiv de catre mine)

(2)     falimentul lui Razvan Ciobanu, stire publicata de Libertatea, citita de mine pentru prima data pe blogul lui Octavian Coifan, preluata apoi de Fashion&Beauty si AloModa.

(3)     Anularea Festivalului Pasarela – editorialul lui Ovidiu Buta pe Fashion&Beauty, preluat ulterior pe AloModa.

 

Paula ne vrea “mai jurnalisti”, sugerand ca publicarea acestor informatii nu ar fi fost indeajuns verificata si nici sursele nu sunt intotdeauna “sigure”. Am renuntat la ideea de a fi jurnalist in clasa a XI-a. Nu vreau sa fiu jurnalist. Asa ca prefer o alta formula – adoptarea principiilor deontologice, specifice jurnalismului. De aici, prima mea intrebare: oare bloggerii ar trebui sa faca treaba ziaristilor? Bloggerii pot dori sa devina profesionisti, iar profesionistii pot (si o si fac) sa se apuce de blogging, dar oare rolurile lor sunt similare? Cea de-a doua intrebare – ce ar trebui sa scrie un blogger de moda si mai ales cum? Suntem semi-outsideri in industrie, desi multi (nu toti) si-ar dori sa poata transforma pasiunea intr-un job in domeniu.

 

Am senzatia ca bloggerii sunt priviti uneori drept naivi, usor de manipulat si nepriceputi. Prea incantati si prea neexperimentati pentru a fi luati cu adevarat in serios, dar suficient de influenti si cititi, incat sa fie folositi drept instrumente de marketing, publicitate, promovare, formare de opinii si diseminare de idei si produse. O fi oare adevarat? Ne lipseste oare spiritul critic si capacitatea de discernamant? Trebuie insa oare sa ne pozitionam si sa tindem sa devenim jurnalisti online? Fashion-editori de profil ingust? Si care ar fi autoritatea in domeniu care ar putea confirma o stire drept “valabila”, pentru un blogger inca “amator”, dar care tinde spre seriozitate si profesionalism. Consideram Fashion&Beauty ca fiind o asemenea autoritate, cel putin in online-ul modei romanesti, iar F&B a preluat si publicat toate cele trei stiri, din cate stiu.

 

Libertatea nu este cea mai credibila sursa, dar, atat timp cat un asemenea zvon/barfa/informatie verificata exista si circula, ar trebui sa-i ignoram existenta sau sa-l publicam cu titlul “se aude ca”? Despre Cluj Napoca Fashion Week, as putea sta la o discutie cu Adina Necula (profesionalismul si experienta ei in domeniul modei fiind incomparabile cu ale mele) despre organizarea si promovarea unui eveniment, dar si despre dificultatile pe care le va intalni un responsabil de relatii publice care trebuie sa promoveze un eveniment insuficient de bine organizat. Ar fi lucruri de criticat si comentat, dar oare existenta unor dubii neaga necesitatea de a aduce la cunostinta publicului o stire trimisa in mod oficial de catre organizatori? Putem publica stirea cu un comentariu, putem face o analiza a situatiei in vederea celor aflate, putem solicita informatii adaugatoare si astepta o ocazie potrivita pentru a aminti existenta unui, dar personal nu vad rostul nepublicarii, in acest caz. O “alta batalie inutila” este totusi un eveniment, care va avea consecinte, realizari sau esecuri. Nu va inceta sa existe, chiar daca atitudinea noastra este una negativa si critica. Si nu se va putea dovedi inutila decat dupa finalizare. 

 

Sunt complet de-acord ca e cazul sa depasim perioada de “frou-frou-ri”, e cazul sa invatam a face/a scrie/a interpreta stiri, articole, comentarii. E cazul sa lasam pantofii si rochitele sa se mai odihneasca, facand loc, periodic, unor articole de analiza, istorie, opinie. Moda nu e doar despre fundite si codite si daca decidem sa ne concetram doar asupra lor, pierdem frumusetea unor discutii despre rolul socio-psihologic al hainelor, despre meseriile si arta de a crea imbracaminte, despre planuri de dezvoltare, despre business si retail, despre conditiile de lucru oferite de producatori, despre calitate, croi, costuri, despre domeniile adiacente ale publicatiilor de profil, fotografilor de moda, imaginea de sine, standardelor de frumusete, identificarea prin stilul adoptat, probleme de sex, rasa si varsta etc etc. Profesionisti, amatori sau aspiranti facem ceea ce facem din pasiune, dar stabilirea unui standard de calitate e un efort colectiv, greoi uneori si neferit de posibile esecuri, care cere asemenea dezbateri.

 

Ar mai fi multe de spus, despre repeziciunea cu care pot transmite bloggerii diverse stiri si informatii, despre faptul ca parte din farmecul/succesul blogurilor e si acea doza de subiectivitate aproape inevitabila si despre multe altele, dar textul acesta a fost scris in primul rand ca reactie la postarea Paulei, asa ca am incercat sa-l pastrez, cat de cat, scurt si focusat. Sper ca mi-a reusit mica mea argumentare asa subiectiva, amatoare si nepriceputa cum mi-a iesit, dar as vrea sa va citesc opiniile. Mai ales despre lucrurile pe care am uitat sa le mentionez.

 

9 comments:

Adina Necula spunea...

Rodica ma bucur ca ai scris acest post si nu datorita atitudinii pozitive la adresa evenimentului de care ma ocup in perioada aceasta, ci mai ales pentru ca ai punctat foarte bine cateva aspecte demne de luat in seama:

1. Problema documentarii: in momentul in care un blogger primeste un comunicat oficial din partea organizatorilor unui eveniment, sustinut de o persoana care le este cunoscuta, mi se pare perfect legitim sa il ia in considerare si sa il publice sau nu. Asta desigur daca la mijloc nu exista alte interese sau motive pentru care acest lucru nu ar trebui sa se intample. Aici intram insa in alta discutie si nu e cazul.

2. Problema profesionisti vs bloggeri: cred ca aici s-ar putea scrie romane intregi. Varsta nu este nicidecum relevanta in ceea ce priveste autorul unui blog de moda. Pregatirea teoretica este adevarat ca are o oarecare importanta, insa dat fiind ca la ora actuala traim intr-o lume in care accesul la informatie este liber si fiecare se poate autoeduca (slava domnului manualele de moda si de istorie a modei nu mai reprezinta un mister pentru nimeni si se gasesc inclusiv pe amazon; aici vorbesc inclusiv de cele dupa care se invata la Esmod, Parsons etc)discutia despre profesionisti vs neprofesionisti devine oarecum irelevanta. Atat cei cu experienta in domeniu cat si cei care fac de abia primii pasi au la dispozitie aceeasi baza de informatii care sa le asigure studiul. Prin urmare numai sa nu vrei sa afli, nu afli.

Ar mai fi multe de spus. Ma opresc insa aici si las pe cine are ochi de vazut si urechi de auzit sa traga concluzia.

Andreea spunea...

Pai ar mai fi ceva: blogul este un spatiu online personal, destinat publicului larg, dar scris evident cu subiectivism. Este scris de cineva care NU E PLATIT sa faca acest lucru. Scrie ce vrea, daca place e citit, daca nu, nu. Jurnalistul e PLATIT sa cerceteze, sa se informeze si mai ales sa informeze corect publicul, in mod obiectiv. Sau nu-i asa?

carola spunea...

@Adina - 1, de acord, desi repet, Paula are dretate propunandu-ne sa invatam sa sapam in mod adaugator. Nu e nevoie intotdeauna, dar putem face ceva investigatie cand consideram ca subiectul ridica destule semne de intrebare sau presupune un interes crescut.
2. practica bate gramatica, anume la asta ma refeream. Tu lucrezi in domeniu, ceea ce uneori inseamna infinit mai mult decat articolele si cartile citite de mine :) Asa ca jos palaria, profesionalismul se masoara si in tocuri roase la prezentari, interviuri cu designerii si magazine vizitate in scop de documentare!

@Andreea - argumentul banilor e valabil doar pana la un punct. din moment ce bloggerul tinde sa devina profi, sa fie acceptat si respectat in industrie, trebuie sa isi asume cele scrise. unii sunt si platiti sa scrie, in bani sau beneficii - lucru inca putin raspandit la noi. nu postarile sponsorizate sunt problematie (advertoriale, concursuri, sponsorizari anuntate, bannere platitie etc), ci manipularile non-monetare, de dupa culise. cititorii sunt baieti destepti, simt repede :D

Paula NEGREA spunea...

Merci mult pentru reactie, ma bucur ca n-am "strigat" in pustiu! N-am ce sa adaug, tare frumoasa si pertinenta argumentarea! :)

Adina e, de mult, pe baricade, alaturi de mine, si asta ma bucura, iar in tine si in Dada imi pun baza ca veti fi tot mai curioase si mai "responsabile", natural, cu unele mize pe care amandoua le intrezariti, n-am dubii si nu insist.

Pe langa noi patru, mai sunt cateva zeci de bloggerite de moda in Ro care nu simt "naturaletea" unei responsabilizari, de aici si P.S.-ul meu, cu incentives / vezi si reactia Andreei - "platit" sa..., la care ma asteptam, cum nu?


Punctez doar, ca Paula Negrea - blogger de moda, calitatea in care am scris si acel post, pana la P.S., ca mi-ar placea sa ne intrebam, atunci cand primim un comunicat despre o noua saptamana a modei, ce resurse si forte angreneaza, cat costa, cine isi permite sa o tina, cata vizibilitate ofera, cat de business e, cat de mai relevanta sau nu fata de Pasarela si RFW etc Cand citim despre un nou faliment in moda, mi-ar placea sa nu ezitam sa postam "Cum de?" pe wall-ul FB-ului creatorului, sa ni se para firesc sa deschidem discutia despre cum arata viitorul modei romanesti in contextul in care cad nume grele etc

NOI, da, pentru ca nu exista nimeni altcineva care sa.

As rezuma "responsabilizarea" asta la: sa fim mai curiosi si un pic mai focusati, ca sa prinda mai multa valoare moda asta despre care scriem cu atata pasiune! ;)

Unknown spunea...

Si pe mine m-a intrigat si "inrait" editorialul Paulei. Asa cum spune si ea, nu a strigat in pustiu, in nici un caz.
Sunt doar cateva elemente delicate ce scapa ochiuliu:
- daca eu primesc o informatie de la un designer ( chiar Ludmila mi-a incredintat un secret acum 10 min :) ) o dau pe blog si atat, fara prea multe analize, considerandu-se a fi o favoare pentru mine, flatare chiar, si info de calitate pt cititori
- daca primesc un comunicat de presa, asa cum a fost CNFW de la Adina, il dau si pe acesta, considerand sursa ca fiind suficient de acreditata
- daca exista un vant ce anunta falimentul lui Ciobanu, subiect titrat de Octavian Coifan si Fashion and beauty, consider informatia suficient de importanta si venita din surse credibile a.i. sa o transmit cititorilor

Cat despre analize si pareri responsabile in text, AloMoDa este un blog extrem de comercial, cititoarele dorind, in special, flash news.
se intampla sa scriu si editoriale, la fel cum a fost cel preluat de Fashion and Beauty, despre promovarea designerilor romani ... articol responsabil si de calitate il consider eu ...

oricum, ceea ce vreau sa punctez este ca: trebuie sa ne cunoastem cititorii. Eu mi-i cunosc pe ai mei, slava sfantului ne scaldam zilnic in acelasi spatiu pe blog de 2 ani de zile si stiu ce si cum vor sa citeasca. De aici parerile responsabile sau mai putin responsabile.
Insa, stiti si voi ca am facut praf si pulbere de cateva ori si a iesit si cu scantei!
Cel mai important este sa ne pastram verticalitatea si stilul propriu ...

NoFaceFashion spunea...

E simpatic sa spui ca unii posteaza "apa de ploaie" si ca sunt neprofesionisti, atunci cand lucrezi in domeniu si ai acces la cu totul alte surse de informare fata de un blogger "obisnuit".

Apoi, sunt de acord cu argumentele aduse de autoare acestui blog :) Fiecare isi asuma un rol, isi defineste un stil si isi creeaza un public.

De ce as scrie despre R.Ciobanu cand tot ce am citit despre presupusul faliment a fost publicat in Libertatea!? Pentru mine, acest tabloid nu constituie o sursa. In al doilea rand, de ce sa discut despre un designer care nici in cele mai urate cosmaruri nu ar discuta cu bloggeri!?

O alta idee ar fi ca noi nu pretindem ca suntem critici si jurnalisti de moda. Da, e adevarat ca putem avea o atitudine mai curajoasa si pareri mai clar conturate apropo de un subiect, dar pana acolo, va mai trebui sa treaca ceva vreme, de "experienta vizuala" si directa cu produsul pe care il criticam sau ridicam in slavi...

M.

carola spunea...

@Paula - ma flateaza, fara indoiala cuvintele tale, dar cunosc cel putin destule bloggerite destoinice de moda :) asa ca exista front de lucru (le stii si tu, daca iti amintesti discutiile noastre de la cafea din iarna :)
@Dada - excelent argumentul referitor la publicul-tinta!
@NoFaceFashion - in primul rand, bine ai venit, in al doilea rand, multumesc pentru comentariu :) Iti dau in parte dreptate in ceea ce-l priveste pe Ciobanu, dar stirea a fost preluata de F&B, moment din care a iesit din domeniul simpla barfa. Si chiar despre un anti-blogger merita scris, caci era un nume si un business important, chiar daca, daca ma intrebi ce a creat, nu pot vizualiza nici o rochie anume, desi m-am tot uitat la colectii... Sa nu deviem :D
Bloggerul nu-i nici critic, nici jurnalist, dar poate fi si una si alta, cate putin :) dar, dupa cum zici si tu, asemenea lucruri nu se invata peste noapte!

Unknown spunea...

Mai toata lumea a replicat in stilul "eu, blogul meu, cititorii mei" si s-a oprit. De inteles, pe alocuri, cu multumiri tuturor pentru implicarea in discutie!

Motzul [miza] subiectului initiat pe A Lady Look a fost, insa, punctat dincolo de interesele fiecaruia dintre noi: sa facem sa conteze si MODA, intre toate celelalte.

La constientizarea rolului nostru in indeplinirea motzului astuia mai e ceva de lucru, din cate reusesc sa inteleg.

Cum eu chiar visez la puterea breslei bloggerilor, in lipsa jurnalistilor de profil, o sa va tot starnesc la cafele si discutii aprinse online pe online ;)


... Daca noi nu incepem sa scriem punand probleme si dand solutii, nimeni n-o sa inceapa sa ia in serios moda romaneasca; e va continua sa fie despre "hainute" ...

adriana spunea...

imi place invitatia Paulei de a face MODA sa conteze, intre toate celelalte. o sa tin cont de ea si cand voi mai posta ceva nou voi urmari sa fie mai bine scris decat ce am publicat pana atunci. jurnalism insa nu o sa fac. nu acum. nu asa cum il vede paula. am motivele mele, iar cel mai important dintre ele e ca eu cred ca e infinit mai eficient ca fiecare sa se ocupe de aspectele modei pe care le cunoaste mai bine, asa cum paula, de exemplu, acopera zona de business a modei din ro si nu doar. toata admiratia pentru energia si pasiunea cu care scrie sectiunea fashion&business. in afara de business moda mai are atat de multe povesti de aflat si vazut iar eu sincer acolo vreau sa-mi beau mai des cafeaua (formularea 'hainute' sper ca e o gluma). ca sa inchei, recunosc ca prefer de departe revolutiile petrecute in tacere si momentele cand arati cu degetul mai degraba admirativ catre cineva pe care il recunosti ca model in planul tau de schimbare in mai bine a ta, ca blogger, ca om.

Trimiteți un comentariu